Zrozumienie badań dotyczących tematyki zdrowotnej
Narzędzie do zrozumienia badań dotyczących tematyki zdrowotnej
Zadawanie właściwych pytań
Badacze, zadając ludziom pytania w ramach badań, w formie wywiadu, sondażu lub innej, muszą się nad nimi dokładnie zastanowić, a także nad tym jak dobre dane dzięki nim uzyskają.
Oto trzy przykłady tego jak źle dobrane pytania mogą zaszkodzić jakości badan:
Pytania zamknięte:
-
W kwestionariuszach wywiadu zazwyczaj zadawanych jest kilka pytań zamkniętych.
Pytania zamknięte wymagają od osoby wypełniającej kwestionariusz (respondenta) wybrania odpowiedzi z wcześniej ustalonej listy.
Jeśli badacze nie dobiorą możliwych odpowiedzi na pytania zamknięte uważnie, mogą uniemożliwić respondentom wyrażenie tego co naprawdę myślą oraz mogą spowodować wybranie przez nich odpowiedzi, z którymi nie do końca się zgadzają.
Pytania naprowadzające:
-
Sposób sformułowania pytania może wpływać na odpowiedzi uczestników badania. Oto przykłady dwóch bardzo odmiennych sposobów zadania tego samego pytania:
-
Co sądzi Pani/Pan na temat zakładanego przez rząd dziennego poziomu spożycia warzyw i owoców?
Czy ma Pani/Pan wątpliwości co do tego czy zakładany przez rząd dzienny poziom spożycia warzyw i owoców może być osiągnięty?
-
Ponieważ sposób zadawania pytań może wpływać na respondentów, badacze muszą uważać na to jak je formułują.
Jeśli czytacie Państwo badanie w formie sondażu lub wywiadu, proszę sprawdzić czy osoby zbierające informacje załączyły kopię zadanych pytań i zastanowić się czy te pytania mogły naprowadzić respondentów na konkretne odpowiedzi.
Ujawnianie opinii osoby zbierającej informacje:
-
Ważne jest, aby badacze, na ile to możliwe, nie ujawniali w badaniu swoich własnych opinii.
Osoby zbierające informacje ryzykują ujawnieniem swoich opinii poprzez sposób formułowania pytań, szczególnie w przypadku wywiadów jakościowych w formie bardziej swobodnej rozmowy.
Uczestnicy badania czasami podają odpowiedzi, które ich zdaniem badacze chcieliby usłyszeć.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: czytaj